Reklama
Reklama
0908muzyka muzyka_160px_600px Image Banner 160 x 600
Reklama
ogolne Image Banner 750 x 100

Zdarzają się niestety przypadki, gdy proces świadczeń opieki zdrowotnej nie przebiega w prawidłowy sposób. Co trzeba w takiej sytuacji zrobić, do kogo się zwrócić?

Przede wszystkim warto wiedzieć jakie informacje powinno zawierać takie pismo. Niezbędne są:

  • dane skarżącego (imię, nazwisko, adres, numer telefonu),
  • dane świadczeniodawcy, którego skarga dotyczy,
  • precyzyjny opis zdarzenia,
  • w przypadku składania skargi w imieniu osoby trzeciej konieczne jest dołączenie pisemnego upoważnienia.

Pracownicy NFZ nie są upoważnieni do oceny decyzji medycznych podejmowanych przez lekarzy w procesie leczenia. Dlatego w sytuacji niewłaściwego postępowania w pierwszej kolejności zwrócić się do:

  • dyrektora szpitala
  • kierownika przychodni
  • Rzecznika Praw Pacjenta lub rzecznika odpowiedzialności zawodowej lekarzy Okręgowej Izby Lekarskiej lub do NFZ.

Drugim krokiem jest złożenie skargi w oddziale wojewódzkim NFZ. Można to zrobić na kilka sposobów:

  • bezpośrednio w siedzibie oddziału lub jego delegaturze
  • wysłać pocztą na adres oddziału lub właściwej dla siedziby świadczeniodawcy delegatury
  • wysłać faksem
  • przesłać skargę na adres e-mail (w przypadku zgłoszenia skargi lub wniosku za pomocą poczty elektronicznej, które nie zostały opatrzone podpisem elektronicznym lub nie zawierają imienia, nazwiska (nazwy) i adresu wnoszącego, pracownik NFZ za pomocą poczty elektronicznej występuje odpowiednio do skarżącego lub wnioskodawcy o uzupełnienie złożonej skargi lub wniosku o te dane w terminie siedmiu dni. Termin do załatwienia skargi lub wniosku biegnie od dnia wpływu tego uzupełnienia do Funduszu.)
  • przesłać za pośrednictwem platformy ePUAP

Ostatnią rzeczą w całym tym procesie jest czekanie na informację zwrotną. Każda skarga jest na wstępie analizowana w odniesieniu do obowiązujących przepisów oraz postanowień umowy wiążącej danego świadczeniodawcę z oddziałem wojewódzkim NFZ. Jeżeli istnieje konieczność prowadzenia postępowania wyjaśniającego - świadczeniodawca proszony jest złożenie wyjaśnień lub zajęcie stanowiska w danej sprawie. W niektórych przypadkach konieczne jest również przeprowadzenie kontroli u świadczeniodawcy.
 

Pomoc zawsze można również uzyskać w Biurze Rezcznika Praw Pacjenta. Ogólnopolska bezpłatna infolinia Rzecznika Praw Pacjenta: 800 190 590.

Źródło: NFZ

 

 

Podziel się
Następny artykuł

Każdy ma prawo oczekiwać poszanowania swoich praw. Jeżeli uważasz, że zostałeś niewłaściwie potraktowany w placówce, która świadczy usługi w ramach um... czytaj dalej

Reklama