Aktualne badania w Twoim województwie
Zdarzają się niestety przypadki, gdy proces świadczeń opieki zdrowotnej nie przebiega w prawidłowy sposób. Co trzeba w takiej sytuacji zrobić, do kogo się zwrócić?
Przede wszystkim warto wiedzieć jakie informacje powinno zawierać takie pismo. Niezbędne są:
- dane skarżącego (imię, nazwisko, adres, numer telefonu),
- dane świadczeniodawcy, którego skarga dotyczy,
- precyzyjny opis zdarzenia,
- w przypadku składania skargi w imieniu osoby trzeciej konieczne jest dołączenie pisemnego upoważnienia.
Pracownicy NFZ nie są upoważnieni do oceny decyzji medycznych podejmowanych przez lekarzy w procesie leczenia. Dlatego w sytuacji niewłaściwego postępowania w pierwszej kolejności zwrócić się do:
- dyrektora szpitala
- kierownika przychodni
- Rzecznika Praw Pacjenta lub rzecznika odpowiedzialności zawodowej lekarzy Okręgowej Izby Lekarskiej lub do NFZ.
Drugim krokiem jest złożenie skargi w oddziale wojewódzkim NFZ. Można to zrobić na kilka sposobów:
- bezpośrednio w siedzibie oddziału lub jego delegaturze
- wysłać pocztą na adres oddziału lub właściwej dla siedziby świadczeniodawcy delegatury
- wysłać faksem
- przesłać skargę na adres e-mail (w przypadku zgłoszenia skargi lub wniosku za pomocą poczty elektronicznej, które nie zostały opatrzone podpisem elektronicznym lub nie zawierają imienia, nazwiska (nazwy) i adresu wnoszącego, pracownik NFZ za pomocą poczty elektronicznej występuje odpowiednio do skarżącego lub wnioskodawcy o uzupełnienie złożonej skargi lub wniosku o te dane w terminie siedmiu dni. Termin do załatwienia skargi lub wniosku biegnie od dnia wpływu tego uzupełnienia do Funduszu.)
- przesłać za pośrednictwem platformy ePUAP
Ostatnią rzeczą w całym tym procesie jest czekanie na informację zwrotną. Każda skarga jest na wstępie analizowana w odniesieniu do obowiązujących przepisów oraz postanowień umowy wiążącej danego świadczeniodawcę z oddziałem wojewódzkim NFZ. Jeżeli istnieje konieczność prowadzenia postępowania wyjaśniającego - świadczeniodawca proszony jest złożenie wyjaśnień lub zajęcie stanowiska w danej sprawie. W niektórych przypadkach konieczne jest również przeprowadzenie kontroli u świadczeniodawcy.
Pomoc zawsze można również uzyskać w Biurze Rezcznika Praw Pacjenta. Ogólnopolska bezpłatna infolinia Rzecznika Praw Pacjenta: 800 190 590.
Źródło: NFZ
W jaki sposób można uzyskać dostęp do Zintegrowanego Informatora Pacjenta przez dzieci, osoby ubezwłasnowolnione częściowo albo całkowicie lub pełnomo... czytaj dalej