Reklama
Najlepsze źródła białka dla dzieci

 Białka są podstawowymi składnikami każdej komórki ciała człowieka. Są niezbędne do rozwoju i wzrostu młodych organizmów. Białka to przeciwciała, które strzegą naszej odporności, to enzymy regulujące proces trawienia. Pełnią funkcje transportujące tlen (hemoglobina), żelazo (transferyna). Są elementami mięśni (miozyna, aktyna), biorą udział w procesie gojenia się ran. Budują włosy, skórę, paznokcie. Umożliwiają widzenie przenosząc bodźce świetlne do zakończeń układu nerwowego. Regulują równowagę kwasowo-zasadową, zapewniają optymalne pH krwi. Białka są składnikami wielu hormonów, tak ważnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu i dobrego samopoczucia.

Białko to podstawowy makroskładnik w diecie człowieka. Naturalnym ich źródłem są produkty spożywcze. Aminokwasy białek pochodzących z produktów pocho­dzenia zwierzęcego są zbliżone do struktury aminokwasów w komórkach ciała człowieka, dlatego przyswajalność białek zwierzęcych jest dobra. W przypadku produktów pochodzenia roślinnego zawartość aminokwasów i wzajemne proporcje między nimi uznano za różniące się od aminokwasów pochodzenia zwierzęcego.  Z tego względu powstał podział na białka pełnowartościowe i niepełnowartościowe. 

W organizmie człowieka występuje 18 aminokwasów, z czego 9 są to ami­nokwasy niezbędne, tzw. egzogenne, których nasz organizm nie potrafi synte­tyzować. Koniecznością jest dostarczanie ich wraz z pokarmem dla tworzenia prawidłowych struktur białek organizmu, dla rozwoju i stanu zdrowia człowieka.

Białka pełnowartościowe: (pochodzenia zwierzęcego) zawierają wszystkie niezbędne aminokwasy, w odpowiednich proporcjach, m.in. dla wzrostu młodych organizmów

Białka niepełnowartościowe: (pochodzenia roślinnego) nie są wykorzystane w całości do syntezy białek ustrojowych, w tym do potrzeb wzrostowych. Ilość aminokwasów egzogennych tj. lizyny, tryptofanu, metioniny, waliny jest niewystarczająca.

Najlepsze źródła białka dla dzieci

  1. Jaja
  2. Ryby, np. pstrąg, dorsz, łosoś, makrela, szczupak sandacz, sardynki, śledź, karp, flądra, tuńczyk
  3. Chude mięso, np. indyk, kurczak, cielęcina, wołowina, chude części wieprzowiny, królik
  4. Mleko i nabiał, np. jogurt, kefir, maślanka, zsiadłe mleko, ser żółty, twaróg, mleko
  5. Nasiona roślin strączkowych, np. fasola, ciecierzyca, soczewica, groch, groszek zielony, bób, soja
  6. Orzechy, np. ziemne, ziemne, nerkowca
  7. Nasiona, np. sezam

Jedną z głównych zasad zdrowego żywienia dzieci i dorosłych jest zachowanie różnorod­ności spożywanych produktów, zarówno pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego. Dzięki temu, w posiłkach zazwyczaj dostarczana jest mieszanina aminokwasów pochodzących z różnych produktów białkowych. Organizm potrafi uzupełniać aminokwasy, a w konsekwencji budować białka. Zwiększa się w ten sposób wartość odżywczą posiłku zbudowanego z produktów roślinnych i odzwierzęcych. Mieszanina aminokwasów z różnych rodzajów białek umoż­liwia realizację zapotrzebowania organizmu człowieka na niezbędne amino­kwasy, co zapewnia prawidłowy metabolizm i dobrostan organizmu.

 Opracowano we współpracy z https://intendentpro.pl/.

 

Podziel się
Następny artykuł

Gdyby nie było korzyści, nie byłoby tematu. Tak w skrócie odnieść można się do kwestii wizyt lekarskich w wersji online czytaj dalej