Aktualne badania w Twoim województwie
Umiejętność zapamiętywania pojęć, słówek, dat czy terminów, można zwiększyć dzięki specjalnym metodom. Specjaliści zalecają między innymi stosowanie mnemotechniki, która polega na skojarzeniu nowej informacji z jakimś obrazem, słowem, zdaniem czy scenką. Jak jeszcze wspomóc dziecko w nauce?
Problemy z zapamiętywaniem
Często przyczyną trudności z zapamiętywaniem jest brak koncentracji. Rozkojarzenie lub robienie kilku rzeczy jednocześnie powodują, że mózg nie otrzymuje wystarczającej liczby informacji potrzebnych do tego, by zapisać wszystko w pamięci. Szacuje się, że ludzki mózg potrzebuje ok. 8 sekund, aby odpowiednio przyswoić nową informację. Kiedy osoba nie jest odpowiednio skoncentrowana, nowości umykają.
Historyjka
– Istnieje dużo metod, które mogą zwiększyć efektywność zapamiętywania. Można posługiwać się zapamiętanymi symbolami, najlepiej obrazkowymi, np. każdą cyferkę można sobie skojarzyć z jakimś obrazkiem, powiedzmy jedynka to taka świeczka wypalona, dwójka to łabędź itp. I później, jeżeli np. ktoś chce zapamiętać, jakiś numer czy datę historyczną, to tworzy historyjkę oparta na tych obrazkach. I taka historyjka dużo lepiej zapada w pamięć, niż takie tradycyjne uczenie się przez spojrzenie tylko na tę datę albo powtarzanie jej sobie – mówi Anna Biernacka, psycholog, pedagog z gabinetu rozwoju i terapii pedagogicznej Edu Brain.
Dzięki technikom pamięciowym można w niezwykle szybki i łatwy sposób zwiększyć pamięć i jej trwałość.
Schowanie wiedzy
– Dobrym sposobem może być np. przywołanie w pamięci jakiegoś bardzo dobrze znanego miejsca, może to być np. sala szkolna, w której odbędzie się sprawdzian i ulokowanie w różnych miejscach tej sali w wyobraźni różnych fragmentów wiedzy. Jeżeli później uczeń siedzi na lekcji i próbuje odpowiedzieć na pytanie z danego obszaru, to spogląda w odpowiednie miejsce, np. na tablicę albo na godło, i wtedy ten materiał, który sobie przyswoił, łatwiej mu jest wydobyć z pamięci – tłumaczy Anna Biernacka.
Techniki zapamiętywania najlepiej ćwiczyć podczas zajęć grupowych pod wpływem wskazówek instruktora.
– Byłoby dobrze, żeby ktoś przedstawił nam takie techniki, pokazał sposoby, a później każdy wybierze sobie ten, który z nich chce stosować. Jedni wolą stosować sposoby słuchowe, inni – wzrokowe, inni jeszcze zaznaczać kolorami, każdy widząc taki przegląd tych technik może sobie wybrać takie, które w jego przypadku najlepiej się sprawdzą. Najlepiej działa to na zajęciach grupowych, dzieci czy młodzież nawzajem się motywują, porównują i jest to ciekawsze – wyjaśnia Anna Biernacka.
Zgodnie z efektem pierwszeństwa (świeżości) najwięcej zapamiętujemy na początku i na końcu nauki. Dlatego też podczas uczenia się warto jest robić sobie przerwy. Optymalny czas nauki, po którym trzeba odpocząć to 40–50 min.
Rozpoznanie ADHD u dziecka jest bardzo trudne, ponieważ polega na wnikliwej obserwacji jego zachowań. Często rodzice bagatelizują objawy ADHD, które w... czytaj dalej