Reklama
Reklama

To, w jakim tempie organizm spala kalorie, czyli jak szybki ma metabolizm, zależy od kliku czynników. Jednym z nich jest płeć: panowie znacznie szybciej niż panie pozbywają się zbędnych kalorii. Zdarza się także dziedziczenie błyskawicznej przemiany materii w genach. I chociaż niektórych czynników jak płeć czy geny nie da się kontrolować, to istnieją skuteczne sposoby na poprawę metabolizmu.

Mięśnie

Procesy metaboliczne zachodzą szybciej u tych osób, które mają masę mięśniową – nawet podczas spoczynku. Ponadto po treningu przez dłuższy czas utrzymuje się wysokie tempo przemiany materii, co nie ma miejsca w przypadku osób nieaktywnych i bez zbudowanej masy mięśniowej.

Trening aerobowy

Ćwiczenia aerobowe nie budują co prawda dużych mięśni, ale pozwalają na podkręcenie metabolizmu w trakcie treningu i długo po nim. Warto zatem spróbować zintensyfikować swój pobyt na siłowni albo podczas joggingu zastosować interwały – biec szybko przez krótki odcinek, wrócić do normalnego tempa i za chwilę znowu przyspieszyć.

Woda

Woda jest niezbędna do spalania kalorii, zatem każdy odwodniony organizm będzie mieć problem ze zbyt wolnym tempem metabolizmu. Jedno z badań prowadzonych na dwóch grupach dorosłych osób pokazało, że ci, którzy wypijali codziennie co najmniej 8 szklanek wody, spalali więcej kalorii niż ci, którzy pili połowę tego. Warto zatem zadbać o prawidłowe nawodnienie – wypijać minimum 1,5 litra wody dziennie. Sprawdzą się także soki, świeże owoce i warzywa.

Przekąski

Jedzenie obfitych posiłków i długie przerwy między nimi, spowalniają metabolizm. Żeby więc szybciej zrzucić zbędne kilogramy, dobrze jest podjadać między posiłkami, ale… zdrowo! Najlepszym pomysłem będą suszone owoce, świeże warzywa, orzechy, spożywane co 3-4 godziny. To pozwoli utrzymać metabolizm na właściwym poziomie i nie dopuścić do rozleniwienia układu trawienia.

Białko

Organizm spala więcej kalorii podczas trawienia białka, niż tłuszczu czy węglowodanów. Warto więc włączyć do diety chude mięso, odtłuszczone przetwory mleczne, ryby, a także orzechy i fasolę.

Zielona herbata

Picie zielonej herbaty dostarcza m.in. katechiny, czyli substancji pobudzającej metabolizm nawet na kilka godzin. Badania pokazują, że picie od 2 do 4 filiżanek zielonej herbaty pozwala spalić o 17% więcej kalorii, niż podczas krótkiego, umiarkowanego wysiłku.

Dieta bez restrykcji

Stosowanie niskokalorycznych diet przynosi co prawda szybkie efekty, ale po krótkim czasie przestaje działać. Organizm przyzwyczajony do niedoborów energii, magazynuje ją, przez co spowalnia metabolizm. W konsekwencji trudniej jest zrzucić wagę. 

Podziel się
Następny artykuł

Dzieci wychodzą do szkoły bez śniadania, co czwarte przyznaje, że nie jada tego posiłku każdego dnia – wynika z badania „Zdrowe żywienie a przyszłość... czytaj dalej

Reklama