Reklama
Czym jest trening funkcjonalny?

Termin „trening funkcjonalny” odnosi się do metodologii treningowej, w której największy nacisk położony jest na ćwiczenia imitujące ruchy dnia codziennego. W przeciwieństwie do konwencjonalnego treningu kulturystycznego, mającego na celu wymuszenie jak najefektywniejszej hipertrofii włókien mięśniowej, czyli zwiększenia ich średnicy, w treningu funkcjonalnym nie ma ćwiczeń izolowanych. Za ćwiczenia funkcjonalne można uznać ruchy globalne, wielostawowe. Ćwiczenia tego typu nie koncentrują się na jednej grupie mięśniowej. W treningu funkcjonalnym pożądane są wzorce ruchowe angażujące jak najwięcej mięśni. Do ćwiczeń tego typu możemy zaliczyć treningi z workami bułgarskimi, sandbagami, kettlebellami, ale też z bardziej „swojskimi” elementami siłowni, takimi jak hantle, sztangi, drążki oraz poręcze.

Zalety treningu funkcjonalnego

Ilość zalet wynikających z regularnego wysiłku fizycznego jest niezliczona. Istnieje pogląd, że gdyby efekty fizjologiczne treningu można było zamknąć w kapsułce, to byłby to najskuteczniejszy preparat farmaceutyczny w historii ludzkości. W dodatku nie posiadałby skutków ubocznych. Ciężko nie zgodzić się z tą tezą. Wiele badań naukowych potwierdza to, że wysiłek fizyczny pozwala uchronić nas przed insulinoopornością, cukrzycą typu II, zaburzeniami układu krążenia (takimi jak poważne incydenty kardiologiczne), nadwagą oraz niektórymi nowotworami. Możemy doświadczyć wielu dobroczynnych skutków płynących z regularnego uprawiania tego typu aktywności. Trenowanie w sposób „naturalny” nie powoduje zaburzeń balansu siłowego. Jego holistyczny charakter sprawia, że każda partia mięśniowa rozwija się harmonijnie. Trening funkcjonalny ma wyraźne przełożenie na codzienne funkcjonowanie. Dzięki niemu możemy uniknąć takich przypadłości jak np. przewlekły ból pleców, który jest bardzo powszechny. Trenując funkcjonalnie poprawiamy również swoją posturę, co ma ogromne znaczenie nie tylko dla wyglądu, ale również dla zdrowia i dobrego samopoczucia.

Jak przygotować się do treningu funkcjonalnego?

Trening funkcjonalny bazuje na prymarnych i instynktownych wzorcach ruchowych. Ze względu na panującą w dzisiejszym społeczeństwie plagę wad postawy, nasze naturalne wzorce ruchowe uległy wypaczeniu. Z tego względu trening funkcjonalny wymaga w początkowych etapach pomocy trenera personalnego, który odpowiednio nas poinstruuje i zadba o technikę wykonywanych ćwiczeń, czyniąc jest nie tylko efektywnymi, ale też bezpiecznymi. Trening funkcjonalny nie wymaga specjalistycznego sprzętu. Wystarczy nam przysłowiowy „strój na lekcję wychowania fizycznego” i odpowiednie nastawienie. Tego typu aktywność fizyczna przeznaczona jest dla absolutnie każdej osoby, która chciałaby o siebie zadbać.

 

Podziel się
Następny artykuł

Drodzy Seniorzy, już niebawem w Waszym mieście odbędzie się bezpłatne spotkanie z fizjoterapeutą. Udział może wziąć każda chętna osoba czytaj dalej