Reklama
TOP 10 najzdrowszych orzechów i ich wartości odżywcze

Jeżeli zależy Ci na zdrowym odżywianiu, a co za tym idzie – dobrym samopoczuciu, koniecznie rozważ wprowadzenie do swojej diety orzechów naturalnego pochodzenia. Spokojnie, nie wszystkie rodzaje są silnie uczulające. Zapoznaj się z poniższym rankingiem i poznaj poszczególne gatunki i ich wartości odżywcze.

Dzienna dawka i zapotrzebowanie

Orzechy, w zależności od rodzaju, są dość kaloryczne. W związku z tym wystarczy niewielka dawka dziennie – ok 30g, by dostarczyć organizmowi cenne witaminy. Mogą być znakomitą przekąską w przerwie między posiłkami, również dla osób będących na diecie niskoglikemicznej czy białkowej. Są również wskazane przy chorobach cukrzycowych oraz dla ludzi cierpiących na nietolerancję glutenu. Należy jednak pamiętać o ich silnym działaniu alergicznym, dlatego osoby z alergią pokarmową muszą szczególnie uważać. Możesz je zakupić w każdym sklepie ze zdrową żywnością.

Poniższy ranking prezentuje 10 najzdrowszych rodzajów orzechów:

Orzechy laskowe

Zwierają bardzo dużo witaminy E, która jest mikroelementem młodości oraz witalności. Są również źródłem potasu, wspomagają regulację ciśnienia krwi i zapobiegają miażdżycy. Dodatkowo, często mówi się o tym, że orzechy laskowe poprawiają potencję. To znakomita przekąska zwierająca wiele składników odżywczych

Orzechy włoskie

Często wykorzystujemy je przy wypiekach lub w tworzeniu posypek. Są niezwykle cennym źródłem magnezu, błonnika i przeciwutleniaczy. Często mówi się, że polepszają pamięć oraz poprawiają koncentrację, a to ze względu na obecny w ich składzie fosfor.

Orzeszki ziemne (arachidowe)

Są często wykorzystywane jako dodatek do słodkich przekąsek lub mieszanek bakalii. Spośród wszystkich rodzajów mają największą ilość drogocennego białka. Prócz tego, znajdziemy w nich witaminę B3, która ma działanie uspokajające i ułatwia zasypianie. Są wręcz idealną przekąską dla osób cierpiących na cukrzycę i nadciśnienie.

Orzechy piniowe

Charakteryzuje je duża zawartość minerałów i oryginalny, słodko-kwaśny smak. Dzięki zawartości witaminy K wpływają korzystnie na proces krzepnięcia krwi, hamują rozwój nowotworów i chronią przed osteoporozą. Dodatkowo, mają dużą zawartość niacyny, która z kolei wpływa pozytywnie na układ nerwowy i stan skóry.

Orzechy pekan

Ich odżywcze właściwości zostały odkryte stosunkowo późno, dopiero pod koniec XV wieku. Są bogate w przeciwutleniacze, a dzięki temu zmniejszają ryzyko występowania chorób serca i nowotworów. Obniżają ciśnienie krwi i poziom cholesterolu ponieważ są źródłem witaminy B1, a jakby tego było mało, zawarta w nich miedź poprawia funkcje mózgowe.

Orzechy nerkowca

Są nieco słodkie i bardzo delikatne, dlatego świetnie sprawdzą się w roli dodatku do owsianek i płatków śniadaniowych. Do ich najważniejszego działania zalicza się ochronę przed cukrzycą typu 2. Zawarta w nich duża ilość potasu i fosforu oraz witaminy K działa przeciwzakrzepowo. Mają również działanie uspokajające i ułatwiają walkę ze stresem.

Orzechy makadamia

Charakteryzują się dużą zawartością tłuszczów nienasyconych, witaminy C, E oraz niacyny. Zmniejszają ryzyko miażdżycy i regulują nadciśnienie. Dodatkowo, olej z orzechów makadamia jest stosowany w kosmetologii. Ma działanie nawilżające i znakomicie sprawdza się w pielęgnacji skóry i włosów.

Pistacje

Nazywane są niekiedy orzechami szczęścia, ponieważ zawierają duże ilości witamin z grupy B, w tym witaminę B6, która działa uspokajająco i odprężająco. Są również bogate w kwasy nienasycone, potas, fosfor, błonnik oraz niewystępujące w wyżej wymienionych rodzajach – karotenoidy.

Migdały

To zdecydowanie najsmaczniejszy rodzaj orzechów, który może być idealnym dodatkiem do ciast i deserów. Są niezawodnym źródłem witaminy E, która poprawia kondycję skóry i zwiększa libido. Doskonale sprawdzą się jako przekąska dla osób, które są na diecie odchudzającej, ponieważ zawierają najwięcej błonnika. Do tego niwelują nudności i łagodzą zgagę.

Orzechy brazylijskie

W Polsce nie są jeszcze powszechnie znane, ale warto dowiedzieć się o nich więcej. Z pewnością pozytywny wpływ na nasz organizm ma duża zawartość wapnia, który wzmacnia kości i zęby. Ponadto w ich składzie znajduje się kojący nerwy magnez oraz obniżający ciśnienie potas. Najważniejszym jednak składnikiem jest selen, dzięki któremu zwiększymy odporność organizmu oraz obniżymy ryzyko wystąpienia nowotworów.

Podsumowanie

Jak wynika z powyższego rankingu, orzechy są bardzo wartościowym produktem, dlatego koniecznie sięgnij po nie, by wzbogacić swoją dietę. Są ogólnie dostępne, a wszystkie z powyższych rodzajów możesz kupić przez Internet, na stronie https://jawo2008.pl/. Pamiętaj, że zdrowa dieta jest podstawą do dobrego samopoczucia, dlatego niezwykle ważne jest, aby znalazły się w niej wartościowe produkty. Orzechy mają bardzo uniwersalne zastosowanie, dlatego posłużą Ci jako dodatek do obiadów, deserów oraz jako zdrowa przekąska.
 

zdjęcie: freepik.com

Podziel się
Następny artykuł

Masło zawiera minimum 80 proc. tłuszczu mlecznego i ani grama roślinnego, a dozwolone dodatki to jedynie beta-karoten oraz sól. W sklepach są również... czytaj dalej