Reklama
Moczenie nocne a funkcjonowanie dziecka w ciągu dnia
Światowy Dzień Moczenia Nocnego 2016: nowe badania potwierdzają, że mimowolne moczenie nocne ma wpływ na funkcjonowanie dziecka podczas dnia.

Moczenie nocne: fakty

  • Moczenie nocne to zaburzenie złożone, na które składa się wiele czynników, m.in. zaburzenia pracy pęcherza, niemożliwość obudzenia się i nadprodukcja moczu w nocy, zatem problem moczenia nocnego nie zniknie samoistnie.
  • Zależność pomiędzy moczeniem nocnym, pracą mózgu, funkcjonowaniem psychologicznym i problemami ze snem została należycie udokumentowana.
  • Wyleczenie dziecka z moczenia nocnego pozwala mu pozbyć się ciężaru emocjonalnego, wpływa także na poprawę słuchowej pamięci operacyjnej, jakości życia i funkcjonowania podczas dnia.
  • Moczenie nocne nie wynika z niczyjej winy, jest to schorzenie, które można, a nawet trzeba leczyć.

Światowy Dzień Moczenia Nocnego 2016

24 maja 2016 obchodzony był Światowy Dzień Moczenia Nocnego. Został on ogłoszony przez Komitet Sterujący Dniem Moczenia Nocnego, grupę roboczą prowadzoną przez stowarzyszenie International Children's Continence Society (ICCS) oraz Europejskie Towarzystwo Urologii Dziecięcej (ESPU). Należą do niej również grupy lekarzy i pacjentów z całego świata. Pomimo błędnego wyobrażenia, że moczenie nocne to nieskomplikowane schorzenie dziecięce, wykazano, że wpływa ono w znacznym stopniu na samoocenę dziecka, jego stan emocjonalny oraz funkcjonowanie w ciągu dnia (w tym wydajność w szkole). Mimo to można i należy je leczyć - podkreślają to niedawne badania, wykazując, że udane leczenie moczenia nocnego wpłynęło na poprawę słuchowej pamięci operacyjnej, jakości życia i funkcjonowania podczas dnia.

Nieleczone moczenie nocne - wpływ na dziecko

Badania wykazują negatywny wpływ nieleczonego moczenia nocnego na funkcjonowanie neuropsychologiczne rozwijającego się dziecka, zatem ważne jest, aby rodziny konsultowały się w przypadkach moczenia ze specjalistą, gdyż wyleczenie tego schorzenia może pomóc w rozwiązaniu pozostałych problemów – uważa Charlotte Van Herzeele z Kliniki Nefrologii i Urologii Dziecięcej Szpitala Uniwersyteckiego w Gandawie w Belgii. – Prowadzenie dalszych badań może przyczynić się do poszerzenia obecnego stanu wiedzy i poznania optymalnych metod leczenia moczenia nocnego.

Ponadto badania wykazują, że moczenie nocne ma znaczny wpływ zarówno na funkcjonowanie poznawcze, jak i stan psychospołeczny dzieci:

  • Schorzenie może mieć negatywny wpływ na wyniki dzieci w szkole.
  • Wpływ moczenia na samoocenę dzieci może doprowadzić do tego, iż będą się izolować od rówieśników.
  • Lęk może doprowadzić do tego, że z obawy przed moczeniem nocnym dzieci nie będą uczestniczyć w zajęciach grupowych, takich jak wycieczki czy nocowanie u kolegów.
  • Problem ten może również sprawiać, że dzieci nie będą chciały podejmować dalekich podróży (np. lotów i dalekich podróży samochodem) do swoich rodzin lub na wakacje.

Funkcjonowanie rodziców

Rodzice dzieci zmagających się z tym schorzeniem spędzają średnio godzinę dziennie, zajmując się jego skutkami, np. zmieniając pościel, kąpiąc lub przebierając dzieci. Następstwa moczenia nocnego są często długofalowe, jako że wielu rodziców decyduje się zmienić styl życia, a prawie połowa w ogóle nie szuka pomocy dla dzieci w wieku 5 lat lub starszych. W rezultacie do skonsultowania problemu moczenia nocnego z lekarzem specjalistą może minąć od ok. roku do 3 lat.

To niezwykle ważne, aby rodzice zrozumieli, jak wielki wpływ na ich dzieci ma moczenie nocne oraz uświadomili sobie, że lekarze specjaliści są w stanie pomóc. Dostępne są skuteczne sposoby leczenia, które pozwolą rodzicom i dzieciom odzyskać kontrolę nad swoim życiem, a działać należy natychmiast – podkreśla dr Soren Rittig, Profesor Wydziału Nefrologii i Urologii Dzieci i Młodzieży Szpitala Uniwersyteckiego w Aarhus.

Podjęcie leczenia pozwala uniknąć psychicznych następstw

Wiele dzieci i ich rodzin doświadcza problemu moczenia każdej nocy, niektóre będą cierpieć przez lata. Serdar Tekgül, profesor Wydziału Urologii Uniwersytetu w Hacatteppe twierdzi, że wpływ moczenia nocnego na stan społeczny i psychologiczny dziecka jest często niedoceniany. Według niego schorzenie to jest mylnie uważane za etap naturalnego rozwoju, z którego dziecko wyrośnie. Jest ono jednak bardzo wstydliwe, wpływa negatywnie na stan społeczny i psychikę dzieci, jednocześnie powodując wielki stres dla rodzin.

Najwyższy czas podjąć działania i poinformować każdego o dostępności rozmaitych możliwości leczenia, dzięki którym dzieci i ich rodzice nie będą cierpieć z powodu schorzenia jakim jest moczenie nocne – apeluje dr n. med. Michał Maternik, nefrolog dziecięcy, przedstawiciel ICCS w Polsce i Europie Środkowej.

Światowy Dzień Moczenia Nocnego jest jednym z elementów kampanii edukacyjnej prowadzonej przez ICCS także w Polsce. Więcej informacji można pozyskać na stronach: www.suchyporanek.pl oraz www.worldbedwettingday.com.

O Światowym Dniu Moczenia Nocnego

Światowy Dzień Moczenia Nocnego 2016 odbył się we wtorek, 24 maja, natomiast w kolejnych latach odbywać się będzie w ostatni wtorek maja. Światowy Dzień Moczenia Nocnego został zapoczątkowany i jest wspierany przez Komitet Sterujący Dniem Moczenia Nocnego, do którego należą stowarzyszenie International Children's Continence Society (ICCS), Europejskie Towarzystwo Urologii Dziecięcej (ESPU) oraz grupy specjalistów z całego świata. Inicjatywa otrzymała wsparcie od Ferring Pharmaceuticals w postaci nieograniczonych środków na edukację.

W 2015 roku stowarzyszenie International Children's Continence Society (ICCS) oraz Europejskie Towarzystwo Urologii Dziecięcej (ESPU) zorganizowały pierwsze Światowy Dzień Moczenia Nocnego w celu zwiększenia świadomości pacjentów i pracowników opieki zdrowotnej na temat moczenia nocnego jako schorzenia, które można i należy leczyć. Tegoroczny Dzień odbywał się pod hasłem „Czas zacząć działać”, aby podkreślić, że w celu zdiagnozowania i leczenia dzieci cierpiących na moczenie nocne można uczynić o wiele więcej.

Źródło: materiały prasowe

Podziel się
Następny artykuł

Dzieci przewlekle chore i niepełnosprawne mają prawo uczęszczać do ogólnodostępnych przedszkoli i szkół. Ich edukacja powinna być prowadzona zgodnie z... czytaj dalej