Małopolski projekt darmowej teleopieki dla osób niesamodzielnych

Czy masz w rodzinie kogoś, kto jest niesamodzielny? Z powodu niepełnosprawności, złego stanu zdrowia lub podeszłego wieku potrzebuje całodobowego wsparcia? Zgłoś tę osobę do Małopolskiego Tele-Anioła. Dostanie za darmo specjalną opaskę, dzięki której w razie potrzeby, będzie mogła się szybko skontaktować z centrum teleopieki i otrzymać fachową pomoc. Właśnie ruszyła rekrutacja do projektu.

Małopolski Tele-Anioł to pierwszy projekt wdrażający teleopiekę na tak dużą skalę w Polsce. W rozpoczynającym się pilotażu nowoczesne usługi teleopieki obejmą aż 10 tysięcy osób – to do nich trafią specjalne opaski z kartą SIM, dzięki którym można natychmiastowo wezwać pomoc. Wystarczy, że naciśnie się przycisk SOS.

W ramach projektu przewidziano również wsparcie dla seniorów i osób niesamodzielnych w ich domu – od zabiegów higienicznych, po pomoc w codziennych obowiązkach czy załatwieniu urzędowych formalności.

W przypadku zagrożenia życia osoba niesamodzielna, która dodatkowo jest sama w domu, ma niewielkie szanse na szybkie uzyskanie profesjonalnej pomocy. Dlatego z myślą o takich osobach powstał Małopolski Tele-Anioł, który umożliwi szybką komunikację z centrum pomocowym, a w efekcie – natychmiastową i skuteczną pomoc. A czas reakcji w takiej sytuacji ma przecież ogromne znaczenie – wyjaśnia wicemarszałek Wojciech Kozak.

Koszt obsługi w ramach Tele- Anioła to ponad 38 mln zł, z czego blisko 32,4 mln zł stanowią środki unijne pozyskane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Pozostałe koszty pokryją środki od partnerów oraz dofinansowanie z budżetu państwa. Projekt ma być realizowany przez 3 lata. 

Jak zostać podopiecznym Małopolskiego Tele-Anioła?
W piątek, 13 kwietnia, ruszyła rekrutacja uczestników do projektu. Nabór do I tury projektu potrwa do końca października br. lub do wyczerpania miejsc. Rekrutację prowadzi: Województwo Małopolskie, lider projektu oraz partnerzy: Caritas Diecezji Kieleckiej i Stowarzyszeniem Europejski Instytut Rozwoju Regionalnego. W I naborze zostanie wyłonionych 5 tysięcy osób niesamodzielnych, z których dodatkowo usługami opiekuńczymi w miejscu zamieszkania zostanie objętych 1 608.

Kandydaci, którzy chcą być objęci opieką Tele-Anioła, muszą mieszkać na terenie województwa małopolskiego oraz być osobami niesamodzielnymi, które ze względu na wiek, stan zdrowia lub niepełnosprawność wymagają opieki lub wsparcia, w związku z niemożnością samodzielnego wykonywania co najmniej jednej z podstawowych czynności dnia codziennego.

Pierwszeństwo udziału w projekcie będą miały osoby z grupy preferowanej do objęcia wsparciem, tj.

  • osoby z niepełnosprawnościami i osoby niesamodzielne, których dochód nie przekracza 150% właściwego kryterium dochodowego (na osobę samotnie gospodarującą lub osobę w rodzinie), o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;
  • osoby lub rodziny zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym doświadczające wielokrotnego wykluczenia społecznego rozumianego jako wykluczenie z powodu więcej niż jednej z przesłanek, o których mowa w rozdziale 3 pkt 15 (współwystępowanie różnych przesłanek), wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020;
  • osoby o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności;
  • osoby z niepełnosprawnością sprzężoną oraz osoby z zaburzeniami psychicznymi, w tym osoby z niepełnosprawnością intelektualną i osoby z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi;
  • osoby lub rodziny korzystające z Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa (zakres wsparcia dla tych osób nie będzie powielał działań, które dana osoba otrzymała w ramach działań towarzyszących, o których mowa w Programie Operacyjnym Pomoc Żywnościowa);
  • osoby lub rodziny zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym w związku z rewitalizacją obszarów zdegradowanych, o których mowa w wytycznych w zakresie rewitalizacji w programach operacyjnych na lata 2014-2020.

Co ważne, jako pierwsze do projektu włączane będą również osoby, które nie korzystają z pomocy w ramach istniejącego systemu pomocy społecznej. Ci, którzy korzystają z opieki społecznej, w ramach Tele-Anioła będą mogli uzyskać tylko wsparcie uzupełniające dotychczasowe świadczenia.

Pomoc w domu – tylko dla najbardziej potrzebujących
Odbiorcami usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania będą osoby niesamodzielne, które z powodu wieku, choroby lub innych przyczyn wymagają pomocy innych osób. Taka pomoc w pilotażu będzie przyznana:

  • osobie samotnej w rozumieniu art. 6 pkt 9 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, która jest pozbawiona takiej pomocy mimo wykorzystania własnych uprawnień, zasobów i możliwości;
  • osobie samotnie gospodarującej w rozumieniu art. 6 pkt. 10 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, gdy wspólnie niezamieszkujący małżonek, wstępni, zstępni nie mogą takiej pomocy zapewnić, wykorzystując swe uprawnienia, zasoby i możliwości;
  • osobie w rodzinie, gdy rodzina nie może, z uzasadnionej przyczyny, zapewnić odpowiedniej pomocy, wykorzystując swe uprawnienia, zasoby i możliwości.

Gdzie złożyć wniosek?
Formularze zgłoszeniowe można składać:

1. Osobiście w jednym z miejsc:

  • Dziennik Podawczy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego ul. Racławicka 56, 30-017 Kraków (pierwsze wejście od strony ul. Wrocławskiej, parter);
  • Dziennik Podawczy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego ul. Basztowa 22, 31-156 Kraków (parter);
  • Sekretariat Departamentu Zdrowia i Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego ul. Radziwiłłowska 1, 31-026 Kraków (parter);
  • w innych lokalizacjach urzędu marszałkowskiego;
  • w biurach projektu z możliwością uzyskania pomocy przy wypełnieniu wniosku po wcześniejszym umówieniu spotkania:
    • Biuro projektu Lidera- ul. Zacisze 7, 31-156 Kraków, II piętro, pok. 1- do dnia 22.04.2018 r. od dnia 23.04.2018 r. ul. Lubelska 23, 30-003 Kraków, tel. 12 61-60-611 e-mail: teleopieka@malopolska.mw.gov.pl;
    • Biuro projektu Caritas Diecezji Kieleckiej- Zespół Placówek Caritas w Proszowicach ul. Kolejowa 4, 32-100 Proszowice, pok. nr 1, I piętro, tel. 883 316 158;
    • Biuro projektu Stowarzyszenia Europejski Instytut Rozwoju Regionalnego ul. Adama Mickiewicza 175, 34-200 Sucha Beskidzka, pok. nr 5 e-mail: teleaniol.malopolska@gmail.com.

2. Za pośrednictwem poczty tradycyjnej:
(decyduje data wpływu) na adres: Departament Zdrowia i Polityki Społecznej Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego ul. Racławicka 56, 30-017 Kraków z dopiskiem „Rekrutacja – Małopolski Tele-Anioł".

3. Elektronicznie: dla osób, które posiadają kwalifikowany podpis elektroniczny lub profil zaufany w formacie .pdf za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej ePUAP dostępnej pod adresem https://epuap.gov.pl na adres skrytki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego: /947ts6aydy/SkrytkaESP z wykorzystaniem pisma ogólnego do podmiotu publicznego i wpisaniem w temacie: „Rekrutacja Małopolski Tele-Anioł” (decyduje data wpływu na skrytkę ePUAP).

Proces rekrutacji składa się z trzech etapów. W pierwszym, formalnym na koniec każdego dwutygodniowego cyklu rekrutacji będą weryfikowane formalnie formularze zgłoszeń i tworzone listy rankingowe. Etap drugi to podstawowa ocena sytuacji materialno-życiowej, czyli weryfikacja deklarowanych na etapie rekrutacji formalnej kryteriów, a także ocena, czy potrzebne będzie dodatkowe wsparcie w postaci usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania. Jeśli faktycznie zostaną one przyznane, uczestnik projektu musi przygotować się na tzw. rozszerzoną ocenę sytuacji materialno-życiowej. 

Szczegółowe informacje o projekcie oraz Regulamin, formularze zgłoszeniowe i harmonogram cykli rekrutacji oraz załącznikami są dostępne na stronie internetowej Tele-Anioła.

 

Źródło: Tele-Anioł, UG Szczurowa

Podziel się
Pozostałe wiadomości
wróć do listy
Facebook